Coronavirus

Du kan bruge DM’s digitale vejledning eller kontakte os, hvis du har spørgsmål til, hvordan virussen påvirker dit arbejdsliv.

Gå til sidens indhold

Samarbejde med ledelsen

Få gode råd til, hvordan du kan få et frugtbart samarbejde op at stå mellem tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant og leder, også kaldet TRIO-samarbejdet.

I DM mener vi, at det bedste psykiske arbejdsmiljø opnås, når der er dialog og samarbejde mellem medlemmer, tillidsvalgte og ledere. Derfor anbefaler vi, at I får et godt samarbejde op at køre mellem tillidsrepræsentant(er), arbejdsmiljørepræsentant(er) og leder(e).

Hvad er TRIO-samarbejdet?

TRIO-samarbejdet er hverken bestemt af lovgivning eller overenskomstaftaler, og det er derfor helt frivilligt, om I vil etablere et TRIO-samarbejde. Men TRIO-samarbejdet er en god mulighed for at mødes systematisk og uformelt og drøfte hverdagens spørgsmål om og udfordringer med trivsel på arbejdspladsen. På den måde kan TRIO-samarbejdet virke forebyggende og løse udfordringer i opløbet i stedet for, at de vokser sig store.

Se BFA's introduktion til TRIO-samarbejdet: Hvad er det? Hvornår kan det være en god idé? Hvordan kan I komme i gang?

Det gode TRIO-samarbejde

Det velfungerende TRIO-samarbejde er kendetegnet ved:

  • En høj grad af tillid
  • Opmærksomhed på gode relationer
  • Investering af tid og energi i samarbejdet
  • Overblik over TRIO-arbejdet og den helhed, det indgår i.

Potentialer i TRIO-samarbejde

Ifølge Branche Fællesskab Arbejdsmiljø, er der otte potentialer ved et godt TRIO-samarbejde:

  • Bedre funderede beslutninger
  • Større engagement og medejerskab
  • Nye løsninger
  • Mindre ufokuseret kritik
  • Understøtter forandringsprocesser
  • Kvalificerer arbejdsmiljøindsatsen
  • Styrker TR og AMR og deres indbyrdes samarbejde
  • Aflaster og understøtter lederne.